Opettajaksi verkko-opiskellen – opintojen aloitus

Tämä on uudelleen julkaistu teksti ammatillisten opettajaopintojeni oppimispäiväkirjasta. Koonti teksteistä löytyy täältä: Fasilitointi-sivulta.

Nyt on tullut aika kaivaa tämä blogi esiin ja pyyhkäistä pölyt pinnalta pois. Perustin tämän blogin kirjoittelu- ja oppimispäiväkirja-alustaksi jo viime keväänä, mutta keväästä 2020 tulikin vähän erilainen kuin olin odottanut, ja kirjoittelu jäi vähemmälle enkä lopulta julkaissut juuri mitään.

Jo alusta alkaen yksi blogin ajateltu käyttötarkoitus on ollut opiskeluista kirjoittaminen, ja nyt on aika palata asiaan syksyn opintojen alkaessa. Aloitin nimittäin viime viikolla opettajaopinnot HAMKissa verkko-opintoina, ja kuin tilauksesta ensimmäisten tehtävien joukossa oli oman oppimispäiväkirjan luominen. Olipa kätevää, että sellainen oli jo valmiina. 🙂

Ammatilliset opettajaopinnot verkko-opiskeluna

Opettajan pätevyyden hankkiminen on itselleni ollut suhteellisen pitkäaikainen suunnitelma. Jo yliopistossa opiskellessani (2009-2016) suunnittelin pedagogisia opintoja osaksi tutkintoani, mutta opettajaksi opiskelu ei ollutkaan niin yksinkertaista kuin luulin. Ainakin tuolloin opettajaopintoihin pääsy oli rajattua, eikä pääaineeni ollut koulussa opetettava aine, joten opintoihin pääseminen oli hankalaa. Opiskelinkin lopulta vain kasvatustieteen perusopinnot 25 op, ja sen sijaan päädyin kirjastoalan opintoihin, ja myöhemmin sinne työllistyinkin. Ei siis huono polku sekään.

Opiskeluaikana selvitin vaihtoehtoisia reittejä opettajaksi opiskeluun, ja sain tietää että opettajaksi voi opiskella myös ammattikorkeassa. Tuon mahdollisuuden olen pitänyt mielessä siitä asti, ja tänä vuonna päätin hakea mukaan.

Ammatillisiin opettajaopintoihin haettiin tammikuussa 2020. Tuolloin työskentelin vielä mediakasvatuskoordinaattorina Lahden kaupunginkirjaston alueellisessa kehittämistehtävässä, ja tehtäviin kuului koulutusten suunnittelua sekä kouluttamista itsekin. Sittemmin kevään aikana tehtävät ehtivät vaihtua samalla työnantajalla palvelupäälliköksi, mutta olin silti innoissani kun myöhemmin keväällä tieto opintoihin pääsystä tuli. Vielä en tarkkaan tiedä, miten opettajaopintojani aion tulevaisuudessa hyödyntää, mutta uskon että niistä on yhtä hyvin hyötyä jo nykyisessäkin työtehtävässä, vaikken varsinaisesti opettajana toimikaan.

Ensimmäinen viikko opettajaopintoja takana

Opettajaopinnot HAMKissa starttasivat viikko sitten kahdella lähiopetuspäivällä, joihin en itse päässyt päällekkäisten menojen takia osallistumaan. Aloitan ryhmässä, joka opiskelee lähes kokonaan verkko-opintoina, mikä tuntuu tällä hetkellä oikein hyvältä ratkaisulta koronaviruksen toisen aallon puskiessa kovasti päälle. Tietenkään verkko-opintoihin tammikuussa hakeutuessa ei koronaviruksesta ja sen vaikutuksista ollut mitään havaintoa, vaan verkko-opinnoissa viehätti erityisesti joustavuus.

Huolimatta lähiopetuspäivien väliin jäämisestä ovat opinnot lähteneet käyntiin reippaasti. Ensimmäisten päivien jälkeen tuli heti nippu tehtäviä tehtäväksi nopealla aikataululla eikä erilaisten verkko-opetuksen välineiden haltuunottamista turhaan jääty jahkailemaan, vaan Moodle, Zoom, Kaltura ja Teams olivat heti alusta alkaen käytössä.

Opettajaksi etänä 10 kuukaudessa?

Opettajaopinnot ovat ainakin opinto-oppaan perusteella aika tiivis puristus: 25-30 tuntia opiskelua viikossa. Opintojen aloittamisessa eniten jännittääkin työmäärä, miten opiskelu onnistuu normaalin työssäkäynnin rinnalla? Verkko-opiskelu onneksi tarjoaa joustoa, vaikka tietysti samalla lailla sekin vaatii aktiivista osallistumista ja tiettyjen aikataulujen noudattamista. Opintoja suorittavista aika moni muukin taitaa olla vastaavanlaisessa tilanteessa, töiden ohella opiskelijana, joten eiköhän tästä yhdessä selvitä.

Kiinnostavaa on myös nähdä, miten opiskelu toimii verkkomuotoisena. Itse en ole näin laajaan verkko-opintoina suoritettavaan kokonaisuuteen vielä osallistunut, muttei verkko-opiskelu tai verkko-opetuksen suunnittelu mitenkään täysin vierastakaan ole. Koronaviruksen aikakausi on ollut merkittävä digiloikka niin työn kuin opiskelunkin kannalta, joten uskon että verkko-opiskelun merkitys tulee kasvamaan entisestään. Tästäkin näkökulmasta on kiinnostavaa perehtyä verkko-opintoihin entistä syvemmin.

Tulen kirjoittamaan opintoihin liittyvää oppimispäiväkirjaa tänne blogimuotoisena, sillä se liittyy myös opintojen suorittamiseen. Kokoan opettajaopintoihin liittyvät kirjoitukset tälle sivulle, josta ne ehkä löytyvät selkeämmin yhteen koottuna.

Lisätietoa ammatillisista opettajaopinnoista HAMKin sivuilla ja Opintopolussa.


Comments

Yksi vastaus artikkeliin “Opettajaksi verkko-opiskellen – opintojen aloitus”

  1. […] siis opettajaopintoja HAMKin kautta verkossa 2020-2021 välisenä aikana ja kerroin tarkemmin tässä aiemmassa kirjoituksessani, miten ja päädyin opiskelemaan näitä […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *