Tämä on uudelleen julkaistu teksti ammatillisten opettajaopintojeni oppimispäiväkirjasta. Koonti teksteistä löytyy täältä: Fasilitointi-sivulta.
Ensimmäiset viikot opiskelua verkkomuotoisissa opettajaopinnoissa ovat nyt takana. Ensimmäisessä kirjoituksessani kerroin opintoihin hakeutumisesta ja yleisesti, mitä verkko-opiskelu ammatillisessa opettajankoulutuksessa tarkoittaa. Olen koonnut opeopintoihin liittyviä tekstejä omalle sivulleen. Sinne niitä alkaa hiljalleen kerääntymään opiskelujen edetessä, sillä eri kursseilla tehtäviin kuuluu oppimispäiväkirjan kirjoittamista.
Pariin viikkoon on mahtunut paljon kaikenlaista. Ensimmäiset opintojaksot ovat alkaneet nyt toden teolla: Oppimisyhteisön rakentamisosaaminen (9 op) alkoi 24.8.2020 ja Pedagogisen asiantuntijuuden kehittäminen (11 op) alkoi heti 6.8.2020. Viimeksi mainittu moduuli jatkuu kuitenkin keväälle saakka.
On hienoa, että opintojen kimppuun on käyty reippaalla tahdilla. Aikaa ei ole hukattu jahkailuun tai pehmeään laskuun, vaan innostunut opiskelija pääsee heti työn äärelle. Tällainen lähestymistapa on sopinut itselleni hyvin, mennään eikä meinata.
Tuskanhikeä ovat aiheuttaneet vaikeasti saatavat kurssikirjat. Esimerkiksi HAMKin oma kirjasto oli nimittäin pelkästään omatoimikäytössä 24.8. asti, mikä ei tietenkään tätä uutta opiskelijaa hyödytä ollenkaan, kun opinnot pitäisi tuolloin olla jo hyvässä vauhdissa. Ilmeisesti aukioloajat on sumplittu lähinnä myöhemmin aloittavia opiskelijoita silmällä pitäen, joten oli turvauduttava yleisen kirjaston palveluihin. Lähes kaikkiin kurssin materiaaleihin on ollut jonoa, joten hieman jo alkoi tuskanhiki nousta otsalle nopeasti lähestyvien tehtävien palautusten kanssa, vaikka kirjastolaisena olenkin aika hyvä hankkimaan aineistoja itselleni.
Ensimmäiset tehtävät on jo parin viikon sisällä tehty ja olemme myös pitäneet pienryhmän kanssa yhden opintopiirin. Opiskelu tapahtuu tiiviisti neljän hengen pienryhmässä (ryhmämme nimi on Reippaat Koululaiset), jonka kesken kokoonnumme etänä Teamsin tai muun välineen kautta opintopiireihin ja tekemään ryhmätehtäviä. Aika moneen teemaan näyttäisi kuuluvan ryhmätehtävänä yhteisen opintopiiri-istunnon järjestäminen, tietystä teemasta keskustelu sekä keskustelun nauhoittaminen opettajalle katsottavaksi.
Ensimmäisissä kurssien tehtävänannoissa on päästy tekemään paljon itsearviointia ja reflektointia. Omaa osaamista suhteessa kurssin osaamistavoitteisiin arvioitiin osaamiskartoituksessa ja sen jälkeen käytiin läpi ryhmän yhteisessä kehityskeskustelussa. Viimeisimpänä tänään palautin tehtävän, jossa arvioin omaa vuorovaikutus- ja dialogiosaamistani. Kirjoitustehtävät eivät onneksi ole kovin pitkiä, yleisimmin 2-3 sivua, mutta perehdyttävää kirjallisuutta on vastaavasti paljon.
Opinnot ovat siis lähteneet hyvin käyntiin ja tekemistä tuntuu riittävän kurssien suorittamisessa, varsinkin näin työn ohessa opiskelevalle. Opintoja olen edistänyt aamuisin ennen töihin menoa ja iltaisin töiden jälkeen, sekä tietysti viikonloppuisin. Tsemppiä kaikille opiskelijakollegoille!
Vastaa