Haluatko minut kouluttajaksi tai puhujaksi tapahtumaan? Ota yhteyttä inka.jousea (at) gmail.com ja keskustellaan aiheesta lisää!
Opettajana tieto- ja kirjastopalveluiden ammattitutkinnossa
Tällä hetkellä minulla on ilo opettaa uusia kirjastoammattilaisia Keudassa.
Olen kirjoittanut kokemuksistani uutena opettajana blogikirjoituksia, jotka löytyvät tunnisteella Opettajan päiväkirja.
Opettajana verkon välityksellä
Suoritin ammatilliset opettajaopinnot HAMKissa lukuvuonna 2020-2021. Opiskelut tapahtuivat verkko-opintoina, joten painotus oli erityisesti verkko-oppimisessa muutenkin, mikä sopi sattumalta myös korona-aikaan oikein hyvin.
Opetusharjoittelussa sain opettaa SEAMKin kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelijoille palvelumuotoilua, verkossa opettaen tietysti. Olen kirjoittanut kurssin suunnittelusta ja saamastani palautteesta blogitekstejä.
Opettajaopintoihin kuului oppimispäiväkirjan pitäminen, ja siihen liittyen olen julkaissut seuraavat tekstit:
Opettajaopintojen oppimispäiväkirja
- Opettajaksi verkko-opiskellen – opintojen aloitus – Kerron tunnelmia opiskelusta ensimmäisen viikon jälkeen ja taustaa, miksi hain opettajaopintoihin mukaan.
- Intoa ja tuskanhikeä – ensimmäiset viikot opiskelua
- Dialogista vuorovaikutusta verkon välityksellä – Oppimisympäristön rakentamisosaamiseen kuuluvan Dialogisuus-teeman yhteenvetoa.
- Monikulttuurisuus opetustyössä – Oppimisympäristön rakentamisosaamiseen kuuluvan Monikulttuurisuus-teeman yhteenvetoa.
- Koulutuksen verkostot ja opettajan rooli työelämän kehittäjänä – Oppimisympäristön rakentamisosaamiseen kuuluvan Koulutuksen verkostot -teeman yhteenvetoa.
- Kohti opetusharjoittelua – Orientaatio opetusharjoitteluun -teeman yhteenvetoa.
- Mitä olen oppinut verkko-opetuksen suunnittelusta – tai ainakin mitä luulen oppineeni Opetuksen suunnittelu -teeman jälkeen.
- Erityisen hyvää koulutusta – saavutettavuus, esteettömyys ja erityinen tuki – jäsennän oppimaani Erityinen tuki -teemasta ja päädyn pohtimaan opiskelun saavutettavuutta.
- Pari sanaa arvioinnista – Arviointi-teeman pureskelua ja pohdintaa, miten arviointi liittyy ihmiskäsitykseen ja ihmiskuvaan.
- Ammatillisen opettajan TKI-osaaminen – Reflektoin pedagogisen asiantuntijuuden kehittäminen -moduulin TKI-jaksoa, jossa perehdyin tarkemmin kirjastojen ja oppilaitosten väliseen yhteistyöhön.
- ”Olet oikealla tiellä” – opettajaksi kasvaminen – Opettajaopintojen lopuksi summaan opettajaksi kasvua ja kaikkea näiden opiskeluiden aikana oppimaani. Mitä jäi käteen?