Opettajana tieto- ja kirjastopalveluiden ammattitutkinnossa
Tällä hetkellä minulla on ilo opettaa uusia kirjastoammattilaisia Keudassa.
Olen kirjoittanut kokemuksistani uutena opettajana (vuosina 2023-2024) blogikirjoituksia, jotka löytyvät tunnisteella Opettajan päiväkirja.
Opettajana verkon välityksellä
Suoritin ammatilliset opettajaopinnot HAMKissa lukuvuonna 2020-2021. Opiskelut tapahtuivat verkko-opintoina, joten painotus oli erityisesti verkko-oppimisessa muutenkin, mikä sopi sattumalta myös korona-aikaan oikein hyvin.
Opetusharjoittelussa sain opettaa SEAMKin kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelijoille palvelumuotoilua, verkossa opettaen tietysti. Olen kirjoittanut kurssin suunnittelusta ja saamastani palautteesta blogitekstejä.
Opettajaopintoihin kuului oppimispäiväkirjan pitäminen, ja siihen liittyen olen julkaissut seuraavat tekstit:
Opettajaopintojen oppimispäiväkirja
- Opettajaksi verkko-opiskellen – opintojen aloitus – Kerron tunnelmia opiskelusta ensimmäisen viikon jälkeen ja taustaa, miksi hain opettajaopintoihin mukaan.
- Intoa ja tuskanhikeä – ensimmäiset viikot opiskelua
- Dialogista vuorovaikutusta verkon välityksellä – Oppimisympäristön rakentamisosaamiseen kuuluvan Dialogisuus-teeman yhteenvetoa.
- Monikulttuurisuus opetustyössä – Oppimisympäristön rakentamisosaamiseen kuuluvan Monikulttuurisuus-teeman yhteenvetoa.
- Koulutuksen verkostot ja opettajan rooli työelämän kehittäjänä – Oppimisympäristön rakentamisosaamiseen kuuluvan Koulutuksen verkostot -teeman yhteenvetoa.
- Kohti opetusharjoittelua – Orientaatio opetusharjoitteluun -teeman yhteenvetoa.
- Mitä olen oppinut verkko-opetuksen suunnittelusta – tai ainakin mitä luulen oppineeni Opetuksen suunnittelu -teeman jälkeen.
- Erityisen hyvää koulutusta – saavutettavuus, esteettömyys ja erityinen tuki – jäsennän oppimaani Erityinen tuki -teemasta ja päädyn pohtimaan opiskelun saavutettavuutta.
- Pari sanaa arvioinnista – Arviointi-teeman pureskelua ja pohdintaa, miten arviointi liittyy ihmiskäsitykseen ja ihmiskuvaan.
- Ammatillisen opettajan TKI-osaaminen – Reflektoin pedagogisen asiantuntijuuden kehittäminen -moduulin TKI-jaksoa, jossa perehdyin tarkemmin kirjastojen ja oppilaitosten väliseen yhteistyöhön.
- ”Olet oikealla tiellä” – opettajaksi kasvaminen – Opettajaopintojen lopuksi summaan opettajaksi kasvua ja kaikkea näiden opiskeluiden aikana oppimaani. Mitä jäi käteen?