Opettajan päiväkirja, osa 2: uusi lukuvuosi alkaa

kirjoittaja

Aiheet ,

Työvuosi on aloitettu innostuneissa ja touhukkaissa merkeissä, jopa niinkin hyvällä draivilla, etten ole malttanut ottaa aikaa tämän blogin kirjoittamiseen. Nyt kuitenkin vihdoin muutamia päivityksiä kuulumisistani, ennen kuin unohdan tämän kirjoittamisen kokonaan.

Heti toisella työviikolla pääsin aloittamaan opettamisen mediaohjauksen opintojaksolla. Ennen opintojakson alkua laitoin opiskelijaryhmälleni viestiä, jossa kerroin, että odotan tätä mediaohjauksen opetusta aivan erityisellä innolla. Ei ehkä tule kauhean suurena yllätyksenä, että tämä on suosikkiaihealueeni, jos tietää että olen työskennellyt kirjaston mediakasvatuspalveluiden kehittämisen parissa pian jo kuusi vuotta.

Vuoden alkupuolella olen päivitellyt ja viimeistellyt vimmalla opetusmateriaaleja muiden töiden ohella. Onneksi olen saanut hyvät pohjat kollegoilta, sillä muuten olisin aikamoisen savotan edessä. Keudan materiaalit ovat jo nyt tosi hyvällä tasolla, mutta tottakai yritän aina tuoda jotain uutta opetukseen varsinkin mediakasvatuksen osaamiseni ja kokemukseni kautta.

Opetusta mediaohjauksen opintojaksolla tulee olemaan neljä päivää ja nämä teemat:

  • Mitä on mediaohjaus ja miksi sitä tehdään? Suunnitelmallinen mediaohjaus ja yhteistyö
  • Materiaaleja ja ohjaustaitoja eri kohderyhmille vauvasta vaariin
  • Kriittinen medialukutaito ja vastuullisuus
  • Pelikasvatus ja digihyvinvointi

Tätä kirjoittaessa noista ensimmäiset kaksi ovat onnistuneesti vedetty opiskelijoille. Kaikki meni hyvin, ja suurin vaikeus päivien aikana oli yhtäkkinen sähkökatko kotonani, josta käsin olin siis opettamassa etänä. Saimme hyvän esimerkin opiskelijoille teknisistä ongelmista ryhmänohjauksessa, mistä olin siis sattumalta juuri puhumassakin heille.

Seuraavaksi hieman harvinaisempaa sisältöä tässä blogissa. Eli siteeraan päiväkirjaani. 😅 (Tämän saman pätkän jaoin aiemmin myös LinkedInissä.)

Minulla on sellainen viiden vuoden päiväkirja, jossa kirjoitetaan joka päivä muutama virke, ja nyt on kuulkaa viides vuosi menossa!

Jokaisen päivän kohdalta on hauska lukea, mitä samaisena päivänä on ollut mielessä 1-4 vuotta sitten. Ja miten liikkistä oli lukea suunnilleen näihin aikoihin, vuonna 2020 kirjoittamaani:

(toim. huom. Merkintä on kirjoitettu erään AKE-koulutuksen jälkeen, jossa olen ollut ihan vain osallistujana, silloisena AKE-koordinaattorina.)
Taas innostuin ja muistin, miksi on niin siistiä opiskella, ja myös miksi haluaisin itse ehkä myös opettaa. Pitääkin muistaa tehdä AOKK-haku pian!” 😍

Sittemmin tapahtunutta: hain tosiaan sinne ammatilliseen opettajakoulutukseen, sain paperit ja ta-daa, teen opetushommia. ✨ (Opiskelin siinä välissä myös paljon muutakin, ihan vain edellä mainitusta syystä.)

Mitä tästä nyt mietin:
1. Kaikki lähtee ajatuksesta.
2. Unelmien kirjoittaminen muistiin kannattaa!
3. Kannattaa seurata niitä asioita, mitkä innostaa.
+ Mukana on aina myös onnekkaita sattumia.

Tähän on hyvä lopettaa tämä kirjoitus, erittäin hyvää vuotta 2024!


Kommentit

Yksi vastaus artikkeliin “Opettajan päiväkirja, osa 2: uusi lukuvuosi alkaa”

  1. […] opettamani jakso oli mediaohjaus, joka on opiskelijoille valinnainen. Kuten kirjoitinkin päiväkirjamerkinnässäni tammikuulta, mediaohjaus oli yksi suosikkiaiheistani jo etukäteen, koska aiemman työ- ja opiskelutaustan […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *