Minulla oli ilo tulla kutsutuksi puhumaan tekoälystä ja mediakasvatuksesta kirjastolaisille 23.5.2024 Uudenmaan lanu-kirjastopäivään. Kiitos Porvoon AKElle kutsusta! Pohdin puheenvuorossani, miten mediakasvatuksen keinoin voidaan tukea tekoälyn kriittistä lukutaitoa. Todella ajankohtainen ja tärkeä aihe!
Tekoäly on ollut viimeiset vuodet kaikkien huulilla ja nyt ehkä alkaa jo suurin hype ilmiön ympärillä laantua. Silti varsinkin tekoälyn yhteiskunnallisten vaikutusten esiin nostaminen on edelleen tärkeää, sen lisäksi siis että yhdessä nyt opettelemme kaikki käyttämään näitä työkaluja fiksusti ja vastuullisesti. Ilmiö ei ole menossa pois, eikä kieltämällä ja rajoittamalla tekoälyn käyttöä päästä vielä kovinkaan pitkälle. Tarvitaan siis tekoälylukutaitoa.
Yleisten kirjastojen tehtävä on jo ihan lainkin mukaan edistää monipuolisia lukutaitoja, joten mielestäni tästä näkökulmasta kirjastoissa ei voida sivuuttaa tekoälyä. Uskon, että sillä tulee olemaan toki vaikutuksia ihan kirjastotyöhönkin, mutta se ei ole nyt tämän kirjoituksen pääpointti.
Mitä on tekoälykukutaito?
Mitä kaikkea sitten tarkoitan kun puhun tekoälyn lukutaidosta? Ensinnäkin näen lukutaidon käsitteen todella laajasti, jolloin lukutaito voi koskea erilaisia tekstejä ja mediaa, niiden ymmärtämistä, arviointia sekä tuottamista. Eli käytännössä puhutaan usein monilukutaidosta, kun halutaan korostaa tätä lukutaitojen moninaisuutta.
Erityisesti tekoälylukutaitoon liittäisin
- kyvyn arvioida tekoälyteknologioita kriittisesti,
- ottaa käyttöön tekoälytyökaluja tehokkaasti ja fiksusti,
- käyttää tekoälyä eettisesti ja vastuullisesti
Koska tekoäly ei ole mikään yksi ainoa työväline vaan isompi joukko erilaisia teknologioita, on tekoälyn lukutaitokin aika laaja osa-alue kriittistä medialukutaitoa. Kun mietitään esimerkiksi tekoälyalgoritmeja ja niiden yhteiskunnallisia vaikutuksia, ollaankin jo aika syvissä vesissä.
Erityisesti kirjastojen näkökulmasta kiinnostavaa on, miten esimerkiksi tekoälyn suosittelualgoritmit vaikuttavat ihmisten kulutuskäyttäytymiseen ja tiedonhakuun. Tiedämme, että nuorten uutisten seuraaminen ja tiedonhaku on siirtynyt paljolti sosiaalisen median alustoille. Samaan aikaan ne saavat aikaan kuplia ja kaikukammioita, ja vaarassa on että eriydymme omiin kammioihimme emmekä enää pysty olemaan dialogissa eri lailla ajattelevien ihmisten kanssa.
Tekoälyllä luodun materiaalin tunnistaminen on hankalaa ellei mahdotonta, ja erilaisten huijausten mahdollisuudet kasvavat. Lasten ja nuorten näkökulmasta valitettavasti mahdollisuudet kiusata toisia kasvavat. Tekoälyllä luodut kuvat ja kuvanmuokkaukset voivat lisätä ulkonäköpaineita entisestään.
Miten edistää tekoälyn kriittistä lukutaitoa?
Tarve tekoälyn lukutaidolle ja etenkin kriittiselle tekoälylukutaidolle on selkeä, mutta miten sitä sitten voisi edistää? Tähän pyrin antamaan ideoita puheenvuorossani. Kyseessä on niin laaja ja monipuolinen kokonaisuus, ettei tietenkään kaikkea pysty tekemään kerralla, ja mediakasvattajalle saattaa tulla ähky ja elämäntuska asiaa pohtiessa. (Ainakin keskustelin yhden osallistujan kanssa puheenvuoron jälkeen, ja hän koki tämän näin.)
Onneksi moni hyviä materiaaleja on julkaistu ja tehdään koko ajan, esimerkiksi Mediakasvatusseuran materiaali Miltä näytän? – Harjoituksia generatiivisen tekoälyn tulkintaan ja Faktabaarin tekoälyopas. Lisää materiaalia olen koonnut sivulle Mediakasvatus ja tekoäly.
”Valaiseva, antoisa ja hyvin toteutettu tekoälyluento”
Koulutus Vantaalla sai erinomaista palautetta – sitä kehuttiin antoisaksi ja inspiroivaksi. AIheita lisäkoulutukselle voisi olla vielä liittyen työpajojen järjestämiseen ja esimerkiksi tekoälyllä tuotetun kuvamateriaalin tunnistamiseen. Hyviä materiaaleja näistä onkin jo olemassa, mutta vaatii hieman perehtymistä aiheeseen, sekä omien tietojen jatkuvaa päivittämistä tekoälyteknologian kehittyessä huimaa vauhtia. Silti haluan kannustaa kaikkia tekemään kokeiluja ja jakamaan kokemuksiaan muille!
Tulen mielläni kouluttamaan tekoälyn lukutaidosta ja mediakasvatuksesa, joten ota yhteyttä, jos tällainen kiinnostaa: inka.jousea @gmail.com.
Koulutuksen materiaaleja pääsee katsomaan Slidesharessa:
Vastaa