Palvelumuotoilun kurssin opettajana AMK:ssa – opit ja onnistumiset

Tämä blogikirjoitus on alunperin julkaistu 12.5.2021, ja tämä on sen uudelleenjulkaisu.

Tänä keväänä olen päässyt ensimmäistä kertaa elämässäni opettamaan ammattikorkeakoulussa osana ammatillisten opettajaopintojen opetusharjoittelujaksoa. Opettajaopinnot alkavat olla ihan loppusuoralla, joten on korkea aika arvioida koko harjoitteluni oppeja ja onnistumisia vielä näin jälkikäteen. Seuraavassa siis kokemuksia palvelumuotoilun opettajana tältä keväältä. Kirjoittelin harjoittelun alkuvaiheessa suunnitelmia blogikirjoituksessa Palvelumuotoilua kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelijoille verkossa, joka summaa hyvin ideaa kurssin takana. Koko opettajaopintojen aikainen oppimispäiväkirjani löytyy näiltä sivuilta ja on kerätty yhteen oppimispäiväkirja-tunnisteen alle.

Tein siis opetusharjoitteluni SeAMK:ssa kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelijoille tarkoitetulla kirjastopalveluiden kehittäminen -kurssilla. Pääsin suunnittelemaan, opettamaan ja arvioimaan palvelumuotoilun osuuden, joten kyseessä oli ikään kuin oma kurssinsa. Aiemmassa blogikirjoituksessani kerroin jo enemmän kurssin ideasta. Seuraavassa tuntoja opetusharjoittelun jälkeen.

Tässä kuvassa tarkemmin työskentelyn ja opetuksen aikataulua kuvattuna palvelumuotoilun tuplatimanttimallin pohjalle.

Mikä yllätti

Opetusharjoitteluni sisälsi noin 12 tuntia opettamista ja se meni jälkeen päin ajateltuna tosi nopeasti, vaikka tunteja olikin vain kerran viikossa. Yllättävää oli, miten paljon aikaa ja valmistelua opetus vaati. Vaikka samaan aikaan tiesin ja olin valmistautunut siihen, että opetusmateriaalien tekemiseen ja opetuksen suunnitteluun kuluu aikaa moninkertaisesti verrattuna itse opetustilanteen kestoon, pieni aikaoptimisti oli minussa silti vähän yllättänyt. Tein luentomateriaalit ja suunnittelin tuntien sisällöt kokonaan itse, joten kyllä siinä aikaa vierähti. Tukena tässä oli onneksi jo tammikuussa tehty opetuksen suunnittelu -pohja, jossa oli opetuksen rakenne jo valmiiksi mietittynä.

Oli kyseessä sitten työpaja, Erätauko-keskustelu tai opetustilanne, aina jaksan yllättyä iloisesti siitä, miten antoisaa ja innostavaa on työskennellä ryhmien kanssa ja kuulla erilaisten ihmisten ajatuksia. Tässäkin tapauksessa eniten iloissani olin sellaisten luentojen jälkeen, kun olin saanut kuulla opiskelijoiden ajatuksia ja nähdä heidän esittämänään ryhmätöiden tuotoksia. Keskustelut voittavat luennoinnin mielestäni 100-0.

Mikä onnistui hyvin

Opetus onnistui kokonaisuudessaan hyvin. Paketti oli kokonaisuutena hyvin mietitty, ja samaa palautetta sain harjoittelua arvioineilta vastuuopettajiltani. Sisältö toimi hyvin, ja samoin valitsemani yhteistoiminnallisen oppimisen pedagoginen malli. Yllättävän hyvin onnistuivat myös (verkossa) ryhmätyönä toteutetut palvelumuotoilu-caset, jotka olivat suurin kurssilla arvioitava tuotos. Myös opiskelijat tuntuivat olleen tyytyväisiä opetuksen sisältöön.

Mitä olisin tehnyt toisin

En välttämättä tekisi mitään suuria muutoksia opetuskokonaisuuteen, sillä kuten harjoittelun arvioinnissakin todettiin, se meni oikein hyvin. Yksi isoimpia haasteita kurssilla oli opetettavan asian laajuus verrattuna käytettävissä olleeseen aikaan. Toisin sanoen asiaa olisi riittänyt laajempaankin kokonaisuuteen, ja jos pitäisi kurssin uudestaan oman mieleni mukaan, toivoisin että sen voisi olla laajempi. Aikatauluhaasteista sain palautetta kurssin jälkeen opiskelijoilta, ja toki ajankäyttöhaasteet näkyivät jonkin verran kurssin aikanakin. Kaikki saatiin kuitenkin tehtyä ja toisaalta pidän (tiukahkossakin) aikataulussa pysymistä hyvänä oppimiskokemuksena ryhmille. Omaa tekemistään pitää pystyä suhteuttamaan myös käytettävissä olevaan aikaan.

Muutamia pieniä viilauksia saattaisin tehdä myös opetuskertojen sisältöön ja itsenäisen työskentelyn ohjaamiseen. Tarjosin vapaaehtoista sparrausta ryhmille opetuksen ulkopuolella, ja jälkikäteen ajateltuna laittaisin sparrauskerran pakolliseksi ja ehkä lisäisin sitä muutenkin, koska se näytti olevan hyödyllistä. Saattaisin myös vähentää luennointia vielä opetuskerroilta ja siirtää opiskeltavaa sisältöä itsenäisesti opiskeltavaksi, jolloin luennon sijaan jäisi enemmän aikaa keskustelulle. Toki jollain lailla olisi hyvä varmistaa, että itsenäisesti käytävä materiaali todella tulee käytyä läpi.

Palautetta opetuksesta

Seuraavat ovat opiskelijoiden palautteita.

  • rauhallista ja selkeää opetusta oli todella helppo seurata
  • arvostan sitä, että rohkaisit opiskelijoita ottamaan matalalla kynnyksellä yhteyttä
  • opin paljon ja innostuin vielä enemmän, ja näistä opeista on varmasti myös työelämässä todella paljon hyötyä
  • tosi kiva kurssi vaikkakin työllisti todella paljon
  • tosi hyvä tapa oppia palvelumuotoilusta
  • ihan selvästi olet kyllä oikeissa hommissa

Voiko näistä muuta kuin iloinen olla? Opiskelijoiden palaute oli ehkä tärkein ja merkittävin asia, mitä tältä harjoittelujaksolta sain mukaani. Opettamisen harjoittelu on ollut yksi opettavaisimmista asioista, joita olen opiskellessa päässyt tekemään. Tästä oppii niin monella eri tasolla. Kiinnostus opettamista ja opettajuudessa kehittämistä kohtaan ei lainkaan vähentynyt, ja uskon että pääsen jossain muodossa ihan varmasti käyttämään näitä taitoja.


Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *