Tämä on uudelleen julkaistu teksti ammatillisten opettajaopintojeni oppimispäiväkirjasta. Koonti teksteistä löytyy täältä: Fasilitointi-sivulta.
Opettajaopintoihini liittyvä opetusharjoittelu on nyt alkanut ja seuraavat viikot tutustumme kirjastoalan opiskelijoiden kanssa palvelumuotoilun maailmaan. Tässä tekstissä kerron opetuksen suunnittelusta ja ideasta kurssin taustalla. Olen opiskellut HAMK:ssa ammatillisia opettajaopintoja nyt elokuusta 2020 lähtien, ja tuolta ajalta kirjoitellut oppimispäiväkirjaa, jonka tekstit on koottu tänne yhdelle sivulle.
Opettajaopintoja suoritan verkko-opintoina ja myös opetusharjoitteluni on kokonaan verkossa. Itse asiassa en ole vielä ollenkaan päässyt vierailemaan harjoitteluoppilaitoksessa, ehkä sekin hetki vielä tulee. Verkko-opetus on juuri sitä mitä halusinkin opintoihin hakeutuessa tehdä, joten tietyllä tavalla omalta kannaltani on ollut jopa positiivista, että koronarajoitukset ovat edesauttaneet opetuksen digiloikkaa.
Miksi palvelumuotoilua kirjastoalalle?
Ammatillisiin opettajaopintoihin kuuluu olennaisena osana harjoittelu. Opetusharjoittelupaikkaa hakiessani suuntasin katseeni kirjastoalan oppilaitoksiin, koska tämä ala on minulle työkokemuksen kautta tuttu. Harjoittelupaikkaa kysyessäni taisin ehdottaa, että voisin opettaa esimerkiksi mediakasvatusta tai palvelumuotoilua kirjastojen näkökulmasta.
Mediakasvatus on ydintä osaamisalaani tällä hetkellä, kun taas palvelumuotoilu on uudempi kiinnostuksen ja opiskelun kohde (täällä kerron opinnoistani lisää). En siis voi sanoa olevani millään lailla palvelumuotoilun ammattilainen, vaikka kehittäminen kirjastomaailmassa onkin jo hyvin tuttua. Palvelumuotoilun opintoja olen ehtinyt käydä Tuotekehitystyön EAT:ssa ja Lapin yliopiston palvelumuotoilun maisteriohjelmassa, joten ihan täysin tyhjästä en tässä kuitenkaan ponnista. Silti olin hieman jännityksensekaisin tuntein, kun Seinäjoen ammattikorkeakoulusta tartuttiin ehdotuksistani juuri palvelumuotoiluun.
Palvelumuotoilun jakson vetäminen kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelijoille on itselleni opetusharjoittelun lisäksi myös hyvää kertausta ja oman osaamisen testaamista palvelumuotoilusta. Opettaminen on hyvä tapa oppia, eikä opettajakaan voi tietää kaikesta kaikkea, varsinkaan opettajaharjoittelija. Siksi päätin rohkeasti tarttua tähän mahdollisuuteen kokeilla palvelumuotoilun opettamista verkossa.
Palvelumuotoilun kurssin sisältö ja suunnitelma
Palvelumuotoilun kurssin rakenne kuvattuna tuplatimanttimallilla.
Opetusharjoitteluun kuuluu tietenkin opetuksen lisäksi suunnittelu ja arviointi. Karkean suunnitelman opetuksen sisällöistä, menetelmistä, taustalla olevasta pedagogisesta mallista, osaamistavoitteista ja arvioinnista tein jo tammikuussa. Samoin päivämäärät laitettiin ajoissa lukujärjestykseen. Tarkempi luentojen sisällön suunnittelu on jäänyt lähemmäs toteutusajankohtaa. Tiesin sen olevan työlästä, mutta silti materiaalien suunnittelu on yllättänyt aikaavievyydellään.
Palvelumuotoilun luennot ovat osa kirjastopalveluiden kehittäminen -opintojaksoa, eikä varsinaisesti kokonainen oma kurssinsa. Palvelumuotoilun osuutta kuvaamaan laadin yllä olevan kuvan. Pamu-prosessia tuntevat bongaavat varmaan häkkyrässä pohjalla olevan tuplatimanttimallin (Double Diamond Model), jonka mukaisesti opiskelussa edetään.
Kurssin suorittaminen tapahtuu pääpiirteissään ryhmätöinä pienissä oppilasryhmissä. Kukin ryhmä valitsee palveluhaasteen kirjastoalalta kehitettäväkseen ja haastetta lähestytään palvelumuotoilun prosessin pohjalta. Lyhyesti sanottuna haastetta ensin tutkitaan, löydettyä tietoa sitten visualisoidaan, analysoidaan ja kiteytetään haaste muotoilutehtäväksi, minkä jälkeen ideoidaan, testataan ideoita sekä kehitetään ratkaisukonseptia. Idean tähän kurssirakenteeseen parastin taiteen tohtori Essi Kuuren palvelumuotoilukursseilta yliopistolta. Ennen kaikkea palvelumuotoilun opiskelu etänä yliopistolla on luonut minuun uskoa, että sen oppiminen on verkossakin ihan mahdollista.
Meillä on varsin käytännönläheinen kurssi palvelumuotoilusta tulossa, ja etukäteen eniten jännittääkin tuntematon lopputulos sekä pienryhmien ohjaamisen onnistuminen etänä. Onneksi opiskelijat ovat etukäteen toisilleen tuttuja ja etänä työskenteleminen on jo ihan arkipäiväistä heille. Kirjoittelen varmasti kurssin edetessä lisää kokemuksia onnistumisista ja haasteista palvelumuotoilun opettamisessa verkko-opintoina.
Artikkelin kansikuva on tehty Bing Image Creatorilla.
Vastaa