Inka Jousea
  • Etusivu
  • Blogi
  • Ota yhteyttä
13/12/2020 kirjoittajalta Inka

Kohti opetusharjoittelua – syksy opettajaopintoja takana

Kohti opetusharjoittelua – syksy opettajaopintoja takana
13/12/2020 kirjoittajalta Inka

Tämä teksti jatkaa ammatillisten opettajaopintojeni oppimispäiväkirjaa Orientaatio opetusharjoitteluun -teeman osalta. Syksy opettajaksi opiskelua alkaa olla paketissa, kunhan ihan viimeiset tehtävät kuten tämäkin oppimispäiväkirja tulevat hoidetuksi. Viimeiset pari kuukautta ovat olleet aika reipasta opiskelua ja aikataulutus on ollut tarpeen useiden eri opintojaksojen mennessä vähän päällekkäin. Osittain saa syyttää myös omia aikatauluttajan taitojaan opiskelijana, mutta onneksi työmäärä ei ole kuitenkaan päässyt ylitsepääsemättömäksi.

Kohti opetusharjoittelua SeAMK:ssa

Orientaatio opetusharjoitteluun on ollut nimensä mukaisesti valmistautumista keväällä tapahtuvaa harjoittelua varten. Loka-marraskuun vaihteessa sain lyötyä itselleni lukkoon harjoittelupaikan Seinäjoen ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelualan opinnoissa, palvelumuotoilun opintoja opettaen.

Opettajaopinnoissa kannustettiin hakeutumaan sellaiseen harjoittelupaikkaan, jonka alalta substanssiosaamista jo löytyy ja siksi valintani oli tulevien kirjastoammattilaisten opetus. Palvelumuotoilun opettaminen taas on vähän tuoreempaa osaamista itselleni, mutta sen opettamisesta olen todella innoissani.

Opetuksen havainnointia, säädöksiä ja määräyksiä

Tässä Opetusharjoittelu-moduuliin kuuluvassa harjoitteluun valmistavassa teemakokonaisuudessa olemme harjoittelusopimuksen tekemisen lisäksi seuranneet opetusta harjoitteluoppilaitoksessa, tutustuneet opettajan työtä ohjaaviin säädöksiin, määräyksiin ja normeihin sekä koulutuksen reunaehtoihin, kuten rahoitukseen ja ammattikorkeakoululakiin. Hieman tylsien lakien ja säädösten lisäksi on siis onneksi ollut oikeasti kiinnostavia tehtäviä.

Nyt kun olen opiskellut opettamista ja opettajuutta syksyn ajan, olen kiinnittänyt huomiota opetusmenetelmiin, dialogiseen vuorovaikutukseen ja ohjaustyyleihin koko ajan muutenkin ja tehnyt kiinnostavia havaintoja eri korkeakoulujen opetuksesta. Vertailtavaa on riittänyt, sillä samassa taloudessa asuu Vaasan yliopiston opiskelija ja itsekin olen opiskelijana Lapin yliopistossa. Ja onhan koulutuksien suunnittelu ollut jo aiemminkin töiden puolesta kiinnostuksen kohteenani. Noista etäopetuksen menetelmistä ja kokemuksista olisi mielenkiintoista kirjoittaa ihan erillinen juttunsakin, varsinkin kun olemme vasta pääsemässä aiheeseen opettajaopinnoissa, Opetus-, ohjaus- ja arviointiosaaminen -moduulin juuri käynnistyttyä.

Varsinaista havainnointitehtävää varten vierailin kahden eri opettajan etäopetustunneilla syksyn aikana ja seurasin opetusta, siinä käytettyjä oppimisympäristöjä, työelämälähtöisyyttä sekä oppijalähtöisyyttä ja henkilökohtaistamista. Tämä oli oikein mielenkiintoista, varsinkin kun seuraamieni kurssien sisällöt liittyivät omaankin osaamiseni suoraan. Havaintoihini kuuluneen pienen otoksen perusteella ainakin opetuksen sisältö oli työelämälähtöistä ja opetus etänä sujui hyvin.

Koulutuksen organisoinnin reunaehtoihin liittyviin aineistoihin, kuten hallituksen kärkihankkeisiin, oppilaitoksen laadunhallintaan ja strategiaan tutustuttiin ensin omin päin ja sitten pohdittiin opintopiiriryhmämme kanssa yhteisessä tapaamisessa, millaiselta koulutuksen tulevaisuus näyttää ja miten koulutuksen rahoitusmallit vaikuttavat koulutuksen järjestämiseen sekä opettajan työhön. Mielenkiintoisia kysymyksiä kummatkin, joista olisi voinut olla kiinnostavaa keskustella enemmänkin.

Opetusharjoittelu-moduulin yhtenä tavoitteena on oppia tuntemaan ammatillisen opettajan työn käytänteitä, kehittämissuuntia ja osata toimia koulutuksen toimintaympäristöissä. Näihin tutustumisessa päästiinkin hyvin alkuun näiden tehtävien avulla, mutta varmasti suurin osa oppimisesta tulee tapahtumaan moduulin toisessa osassa, itse harjoittelussa.

Kansikuva: Rodolfo Mari on Unsplash

Edellinen artikkeliKoulutuksen verkostot ja opettajan rooli työelämän kehittäjänäSeuraava artikkeli Perfektionismin pimeä puoli

1 comment

Paluuviite: Mitä olen oppinut verkko-opetuksen suunnittelusta - Inka Jousea

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Inka Jousea – Blogi

Työskentelen palvelupäällikkönä kirjastossa.

Tässä blogissa jaan ajatuksia ja havaintoja erilaisista minua kiinnostavista aiheista, kuten mediakasvatuksesta, viestinnästä ja oppimisesta.

Viimeisimmät kirjoitukset

”Olet oikealla tiellä” – opettajaksi kasvaminen14/05/2021
Ammatillisen opettajan TKI-osaaminen13/05/2021
Palvelumuotoilun kurssin opettajana AMK:ssa – opit ja onnistumiset12/05/2021

Kategoriat

  • Kirjat
  • Opettajaopinnot
  • Opiskelu
  • Palvelumuotoilu
  • Palvelumuotoilun opinnot
  • Yleinen

Meta

  • Kirjaudu sisään
  • Sisältösyöte
  • Kommenttisyöte
  • WordPress.org

Avainsanat

blogi dialogi dialogisuus digikuilu digitaidot etiikka etäopiskelu fasilitointi Geert Hofstede HAMK ihmislähtöisyys Juha T. Hakala keskustelu kirjasto- ja tietopalveluala kirjoittaminen koulutuksen kehittäminen kulttuuritietoisuus kunnianhimo Lapin yliopisto lukeminen luovuus monikulttuurisuus muotoiluajattelu opettajaopinnot opetuksen suunnittelu opetusharjoittelu oppimisen muotoilu oppimispäiväkirja oppimisympäristön rakentaminen palvelumuotoilu palvelumuotoilun kurssi palvelumuotoilun maisteriohjelma perfektionismi robotiikka SeAMK Taiteen maisteri teknologia tekoäly TPACK-malli Tuotekehitystyön EAT työelämäyhteistyö verkko-opetus verkko-opiskelu verkostot vuorovaikutusosaaminen

Kategoriat

  • Kirjat (1)
  • Opettajaopinnot (14)
  • Opiskelu (16)
  • Palvelumuotoilu (4)
  • Palvelumuotoilun opinnot (2)
  • Yleinen (1)

Viimeisimmät kirjoitukset

”Olet oikealla tiellä” – opettajaksi kasvaminen14/05/2021
Ammatillisen opettajan TKI-osaaminen13/05/2021
Palvelumuotoilun kurssin opettajana AMK:ssa – opit ja onnistumiset12/05/2021
Copyright Inka Jousea 2020

Viimeisimmät kirjoitukset

”Olet oikealla tiellä” – opettajaksi kasvaminen14/05/2021
Ammatillisen opettajan TKI-osaaminen13/05/2021
Palvelumuotoilun kurssin opettajana AMK:ssa – opit ja onnistumiset12/05/2021

Kategoriat

  • Kirjat
  • Opettajaopinnot
  • Opiskelu
  • Palvelumuotoilu
  • Palvelumuotoilun opinnot
  • Yleinen

Meta

  • Kirjaudu sisään
  • Sisältösyöte
  • Kommenttisyöte
  • WordPress.org